تحلیل عناصر داستانی در رمان های اسماعیل فصیح (ثریا در اغما،زمستان 62 و کشته عشق)

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهرکرد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده محمد موحدپور
  • استاد راهنما احمد امین
  • سال انتشار 1392
چکیده

چکیده : در این پژوهش برآنیم تا نگرش اسماعیل فصیح و عناصر داستانی رمان های ثریا در اغما، زمستان 62 و کشته ی عشق را مورد تحلیل قرار داده، او را به عنوان یکی از مهم ترین و پرکارترین نویسندگان معاصر به علاقه مندان معرفی کنیم. این پایان نامه با واکاوی آثار اسماعیل فصیح و مرور کتاب های نقد و بررسی آثار دفاع مقدس به روشکتابخانه ای با استفاده ازآثار منتشر شده تهیه گردیده است. نگرش منفی نویسنده به جنگ و انتقادهایش از حاکمیت در رمان های ثریا در اغما و زمستان 62 موجب شده است تا اغلب منتقدان او را در ردیف نویسندگان ضد جنگ قرار دهند. نگرشی که در رمان کشته عشق تغیر می کند. ستایش مدافعان و ارج نهادن به شهید وشهادت شاهد این مدعاست. این رمان را می توان در زمره رمان های ادبیات دفاع مقدس قرار داد. فصیح رمان نویسی واقع گرا و پر کار است که سعی دارد سیاسی بودن خود را کتمان کند، هرچند به راحتی می توان به تأثیر سیاست بر رمان هایش پی برد. هر سه رمان از دیدگاه اول شخص و به شیوه خاطره نویسی از سوی جلال آریان که خود به نوعی همزاد نویسنده است روایت می شوند. بیانی ساده، سر راست، طبیعی، بذله گو،همراه با توصیف دقیق محافل و مجالس، زبانی طنزآلود، تند و گاه شاعرانه، لحنی منتقدانه آمیخته با کنایه های سیاسی، رمان های فصیح را برای خواننده جذاب نموده است. طرح و پیرنگ رمان «ثریا در اغما» برخلاف دو رمان دیگر منسجم، پذیرفتنی و منطقی به نظر نمی آید. عناصر داستانی در رمان های «زمستان 62 » و «کشته ی عشق» همواره درجای خویش قرار گرفته اند. فصیح درآثار خود به یک متن ادبی دیگر متکی است. محور هر دو رمان کشته ی عشق و زمستان 62 همه چیز برای «دیگری» است، از این نظر که بیانگر بیگانگی از جهان مادی اند به هم شبیه هستند. در پرداختن به شخصیت ها از شیوه ی غیر مستقیم بهره برده است. شخصیت ها کم شمارند و غالباً تصادفی با هم آشنا می شوند. عموماً شخصیت ها سرگردان و در حال سفرند. از خانه رانده شده اند و سکون و آرامشندارند. زنان بیش از مردان مورد ستم واقع می شوند. واژگان کلیدی: رمان، عناصر داستان، شخصیت پردازی، اسماعیل فصیح

منابع مشابه

بررسی عناصر داستان در رمانهای «ثریا در اغما» و « زمستان 62 » نوشته اسماعیل فصیح

. در این پژوهش دو رمان از معروفترین رمان های اسماعیل فصیح یعنی "ثریا در اغما" و "زمستان 62" ، از دیدگاه عناصر داستان بررسی شده است. نکته ای که در خصوص شیوه داستان نویسی فصیح گفتنی است ، توجه ویژه به عناصر داستان است . او از تمامی امکانات آن برای غنی کردن رمان های خود کمک گرفته و آنها را در جهت هدفی خاص و بیان افکار خود به کار برده است. در انتخاب پیرنگ دقت خاصی دارد. استفاده از شیوه های مختلف شخ...

بررسی بحران هویت در رمان "ثریا در اغما" اثر اسماعیل فصیح و رمان "شیکاگو" اثر علاءالأسوانی

چکیده : دستیابی به هویتی فرهنگی شرط لازم و ضروری زندگی هر فردی است. بدون مشخص بودن چارچوب آن، انسان ها نمی توانند به صورت معنا دار و پایدار با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل «بحران هویت» زندگی افراد و گروه ها را به صورتی جدی مختل می کند. امروزه نیز به دلیل شتاب روز افزون جهانی شدن و فشردگی زمان و فضا در همدیگر بحث «بحران هویت» یکی از جنجالی ترین بحث های جوامع بشری است. از آن جایی که ...

عناصر داستانی در رمان همخونه

عناصر داستانی در واقع ابزاری هستند که به کمک آنها می‌توان از طرح واحد داستان هایی بسیار متفاوت خلق کرد. مریم ریاحی از نویسندگان معاصر، زندگی ادبی و هنری‌اش را از سال 1385 با رمان داستانی همخونه آغاز کرد. این رمان تا آن تاریخ از نظر طرح داستان و مضمون، رمانی خاص و جدید بود. سبک نویسندگی داستان، قلمی زنانه را که در القاء حس صمیمیت و برانگیختن هم‌ذات‌پنداری در مخاطب بسیار موفق است، بیان می‌کند. نو...

متن کامل

تحلیل گفتمانی رمان های اسماعیل فصیح و محمدرضا کاتب در حوزه جنگ (زمستان 62، دوشنبه های آبی ماه)

جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، مهمترین رخدادی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست. به تبع نگاه ها و دریافت های گوناگون و گاه متقابل از جنگ، در آثار مربوط به این حوزه داستان نویسان نیز با رویکردهایی متفاوت به این موضوع پرداختند. رویکردهای عمده را در این زمینه می توان به چهار دسته تقسیم کرد: رویکرد ارزش محور، رویکرد جامعه محور، رویکرد انتقاد محور و رویکرد انسان محور. از میان این رویکرد...

15 صفحه اول

بررسی و تحلیل عناصر داستانی در رمان های رضا امیرخانی

چکیده: سابقه داستان نویسی نوین در ایران به دوره مشروطه برمی­گردد؛ زمانی که ایرانیان فرنگ دیده داستان­ها و رمان هایی را از زبان­های بیگانه ترجمه کردند. از آن پس داستان نویسی نوین، اصول و عناصر آن در ایران مورد توجّه واقع شد. امیرخانی یکی از نویسندگان موفّق سال­های اخیر است که با استفاده از شیوه­های نو داستان نویسی، توجّه عمومی را به خود جلب کرده است. در پژوهش حاضر، عناصر داستانی آثار امیرخانی بررسی...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهرکرد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023